نظریه مثل افلاطون
📖انظار پنج گانه حکمای بعد افلاطون راجع به نظریه مثل :
۱_ قول فارابی راجع به تبین مثل :
📝 مراد افلاطون از مُثُل ،صور علمیِ قائم به ذات حق است
⭕️ ( واجب عالم است به ا شیاء قبل از خلق علم به صورتِ اشیا است البته به نحو علم حصولی و این موسوم به نظریه صور مرتسمه است . و از طرفی این صور قائم به ذات اله اند و این قول مقبول مشاء و ارسطو است
وجه شباهت : ثبات ِصور و هم چنین مُثُل
2_ قول ابن سینا:
📝 منظور افلاطون : منظور همان کلی طبیعی است که در خارج موجود است . مِثل فرد که در خارج موجود است .
⭕️ نحوه تحقق کلی طبیعی درخارج :
۱_ در ضمن افراد کما هو الحق. (چراکه کلی طبیعی مقسم است و مقسم در اقسام ملحوظ است و برخی از اقسام مثل ماهیت مخلوطه در خارج موجود است پس کلی طبیعی هم در ضمن افراد موجود است / البته وحدت کلی طبیعی وحدت عددی نیست و الا کثرت واحد لازم می اید )
۲_ بصورت مستقل : (قول رجل همدانی )
📖نکته : ماهیت بالعرض موجود است وکلی طبیعی به هر نحوی موجود باشد بالعرض موجود خواهد بود (اصالت وجود)
⭕️اشکال ظاهر کلام افلاطون( بشرط لا )است و شما میگویید کلی طبیعی همان مُثُل است که (لابشرط) است
📗جواب شیخ :
ان ها متوجه فرق لا بشرط وبشرط شی نشدند
3_ قول محقق دوانی:
📝 مراد از مُثُل : همان موجودات مثالی و برزخی است
4_ قول شیخ اشراق:
📝مراد: همان عقول قاهره عرضیه است در قبال عقول قاهره طولیه . و این ها تعبیر به رب النوع میکند .
5_ بعضی از حکما:
📝 همه اشیایک جنبه لدی الهی دارد که ثایت است . وان غیر است همان شی بدون در نظر گرفتن جنبه ملکوتی است . ومراد از مثل همان جنبه لدی اللهی صور اشیا خواهد بود
موجودات مادی هنگامی که با (اله )مقایسه شوند مجرد اند. ودرنزد اله حضور دارند وثابت اند .
فتحصل : موجود مادی یک وجود فی نفسه دارد : که مادی و سیلان دارند .
ولی المادیات مجردات اند در نزد مجردات عالیه . (بیده ملکوت کل شی )
#اشراق_ثانی
استاد حسن خواه / نظریه عالم مثل / جلسه 1