مجموعه آموزشی معارج

نشر معارف و علوم دینی در سطوح مختلف و خصوصا در راستای احیای کتب سابقین
مشخصات بلاگ
مجموعه آموزشی معارج

تارنمای حاضر پشتیبان فعالیت های مجموعه علمی آموزشی معارج در پیام رسان ایتا می باشد.

مجموعه مجازی آموزشی فرهنگی معارج با هدف نشر معارف و علوم دینی در سطوح مختلف و خصوصا در راستای احیای کتب سابقین می باشد. پیشاپیش از توجه شما کمال تشکر را داریم .

بدون هیچ گونه وابستگی !

ایتا: @Hekmat_hasan

کانال مجموعه علمی ، فرهنگی معارج در ایتا : http://eitaa.com/KellasEtegadi

بایگانی
شنبه, ۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۵۵ ق.ظ

نظریه مثل افلاطون

📖انظار پنج گانه حکمای بعد افلاطون راجع به نظریه مثل : 

۱_ قول فارابی راجع به تبین مثل : 


📝 مراد افلاطون از مُثُل ،صور علمیِ قائم به ذات حق است
⭕️ ( واجب عالم است به ا شیاء قبل از خلق علم به صورتِ اشیا است البته به نحو علم حصولی و این موسوم به نظریه صور مرتسمه  است . و از طرفی این صور قائم به ذات اله اند و این قول مقبول مشاء و ارسطو است 

 وجه شباهت : ثبات ِصور و هم چنین مُثُل 


2_ قول ابن سینا:

 📝 منظور افلاطون : منظور همان کلی طبیعی است که در خارج موجود است . مِثل فرد که در خارج موجود است . 

 ⭕️ نحوه تحقق کلی طبیعی درخارج :

۱_ در ضمن افراد کما هو الحق. (چراکه  کلی طبیعی مقسم است و مقسم در اقسام ملحوظ است و برخی از اقسام مثل ماهیت مخلوطه در خارج موجود است پس کلی طبیعی هم در ضمن افراد موجود است  / البته وحدت کلی طبیعی وحدت عددی نیست و الا کثرت واحد لازم می اید ) 

 ۲_ بصورت مستقل : (قول رجل همدانی )

 📖نکته : ماهیت بالعرض موجود است وکلی طبیعی به هر نحوی موجود باشد بالعرض  موجود خواهد بود (اصالت وجود)

⭕️اشکال ظاهر کلام افلاطون( بشرط لا )است و شما میگویید کلی طبیعی همان مُثُل است که (لابشرط) است  

 📗جواب شیخ : 
ان ها متوجه فرق لا بشرط وبشرط شی نشدند 

3_ قول محقق دوانی: 

📝 مراد از مُثُل : همان موجودات مثالی و برزخی است

4_ قول شیخ اشراق:

📝مراد: همان عقول قاهره عرضیه است در قبال عقول قاهره طولیه  .  و این ها تعبیر به رب النوع میکند .

5_ بعضی از حکما: 

📝 همه اشیایک جنبه لدی الهی دارد که ثایت است . وان غیر است همان شی بدون در نظر گرفتن جنبه ملکوتی است . ومراد از مثل همان جنبه لدی اللهی  صور اشیا خواهد بود 
 
موجودات مادی هنگامی که با (اله )مقایسه شوند مجرد اند. ودرنزد اله حضور دارند وثابت اند .  
فتحصل : موجود مادی یک وجود فی نفسه دارد : که مادی و سیلان دارند .

 ولی المادیات مجردات  اند در نزد مجردات عالیه . (بیده ملکوت کل شی )

#اشراق_ثانی

 

استاد حسن خواه / نظریه عالم مثل / جلسه 1

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی